syrová strava

Syrová strava, anglicky raw food, se stále více prosazuje i u nás. Ostatně, hodně lidí jedlo syrové potraviny vždy, ale současná vlna jejich popularity přináší daleko širší nabídku nejen v létě, kdy jídelníčku vévodí saláty a nikomu se nechce ve vedrech trávit hodiny vařením. Syrové potraviny bychom měli ale konzumovat celoročně, ne se z doby salátové přesunout okamžitě do éry svíčkové se šesti, guláše a řízků. Mohlo by nám to pěkně pocuchat nervy.

Jak nás syrová strava ovlivňuje?

Z konzumace syrových potravin nemá užitek jen naše srdce a kardiovaskulární systém, ale také náš duševní stav. Sami víte, že během léta a začátku podzimu, kdy skoro každý konzumuje hromady čerstvé zeleniny a ovoce, se většinou cítíme skvěle. Podle posledních výzkumů k tomu nepřispívá jen sluníčko, ale i zdravější letní stravování. I zarputilí milovníci steaků k nim snesou rajče, papriku a okurku, nebo rovnou celý salát. Dalším důvodem je fakt, že ovoce a zelenina jsou rovněž zdrojem tekutin a mnoha výživných látek, které naše tělo potřebuje. A pozitivně ovlivňují dokonce i funkci mozku.

Největší obsah vitamínů a minerálů mají ovoce a zelenina, které nejsou nijak tepelně upraveny. Jak to souvisí s psychickou pohodou? Například vitamín C je potřeba pro výrobu dopaminu v těle. Více dopaminu provází více pozitivních emocí, energie, motivace a schopnosti zkoumat. Ale díky tepelné přípravě se nejen vitamín C, ale i další důležité dálky buď ztrácí, nebo je jejich obsah podstatně nižší. Brokolice v syrovém stavu obsahuje dvojnásobek vitamínu C než po uvaření. Ale také vitamín B skončí při vaření ve vodě, kterou většinou vylijeme. Proč z vývaru nepřipravit aspoň polévku nebo omáčku, jak to dělaly naše babičky?

Navíc čerstvé ovoce a zelenina obsahují velké množství vlákniny, která je velmi důležitá pro správnou funkci střev a správné složení střevní mikroflóry. Věděli jste, že podle posledních výzkumů správně pracující střeva mají vliv i na fungování mozku a duševní stav?

Pět porcí ovoce a zeleniny denně – ano, nebo ne?

Lékaři i výživovými specialisty je doporučováno jíst minimálně pět porcí syrové zeleniny či ovoce denně. Ale podle některých probíhajících výzkumů se to možná v budoucnu trochu upraví. Nicméně, čerstvé ovoce a zelenina by neměly chybět v žádném jídelníčku, protože pomáhají psychice zvládat každodenní problémy. Pokud jste dosud nejedli syrové jídlo vůbec, nenuťte se hned do plné dávky. I jen částečná změna jídelníčku v kombinaci s vyšší fyzickou zátěží může přinést zásadní zlepšení vašeho zdravotního stavu. Navíc, takové raw dortíčky z ořechů, kokosu a ovoce chutnají opravdu skvěle.

   

Zdraví